REET 2017 Syllabus

REET 2017 Syllabus

REET 2017 Syllabus

पाठ्यक्रम 
शिक्षक पात्रता परीक्षा (टेट)
प्रश्न पत्र ।
बाल विकास एवं शिक्षा शास्त्र 
(कक्षा 1 से 5 तक) लेवल -। 

कुल प्रश्न : 30   
कुल अंक : 30   

  •  

- बाल विकास : वृद्धि और विकास की संकल्पना, विकास के सिद्धान्त एवं आयाम, विकास को प्रभावित  करने वाले तत्त्व (विशेषकर परिवार एवं विद्यालय के संदर्भ में) एवं अधिगम से उनका संबंध।

- वंशक्रम एवं वातावरण की भूमिका 

  •  

- अधिगम का अर्थ एवं संकल्पना एवं प्रक्रियाये, अधिगम को प्रभावित करने वाले तत्त्व।
- अधिगम के सिद्धान्त एवं इसके अभिप्रेत।
- बालक में चिन्तन एवं अधिगम
- अभिप्रेरणा एवं अधिगम 

  •  


- व्यक्तिगत विभिन्नताओं का अर्थ, प्रकार व पहिचान, व्यक्तिगत विभिन्नताओं को भाषा, जाति, लिंग, समुदाय के आधार पर समझना।
- व्यक्तित्व की संकल्पना, प्रकार व व्यक्तित्व को प्रभावित करने वाले तत्त्व व व्यक्तित्व मापन
- बुद्धि : संकल्पना, सिद्धान्त एवं इसका मापन, बहुआयामी बुद्धि एवं इसके अभिप्रेत 

  •  

- विविध अधिगमकर्त्ताओं की समझ : पिछड़े हुये, मानसिक रूप से पिछड़े, प्रतिभाषाली, सृजनशील वंचित एवं अलाभान्वित, विषेष-योग्य
- अधिगम की कठिनाइयाँ
- समायोजन की संकल्पना एवं तरीक, समायोजन में अध्यापक की भूमिका 

  •  

- शिक्षण अधिगम की प्रक्रियायें, राष्ट्रीय पाठ्यचर्या रूपरेखा-2005 के संदर्भ में शिक्षण अधिगम की व्यूह रचनायें एवं विधियाँ।
- आकलनए मापन एवं मूल्यांकन का अर्थ एवं उद्देश्य, समग्र एवं सतत् मूल्यांकन, उपलब्धि परीक्षण का निर्माण।
- क्रियात्मक अनुसन्धान
- शिक्षा का अधिकार अधिनियम-2009 अध्यापकों की भूमिका - एवं दायित्व। 


 

Syllabus

Teacher Eligibility Test (TET)

Paper-1 (level - I)

( For a person who intends to be a teacher for Class I to V)

Paper- Child Development and Pedagogy

Total Questions : 30

Total Marks : 30 

  •  

- Child Development : Concept of growth and development, Principles and dimensions of development. Factors affecting development (especially in the context of family and school) and its relationship with learning.

 - Role of Heredity and environment 

  •  

- Meaning and Concept of learning and its processes. Factors Affecting learning

- Theories of learning and its implication

- How Children learn and think.

- Motivation and Implications for Learning

  •  

- Individual Differences :- Meaning, types and Factors Affecting Individual differences Understanding individual differences on the basis of language, gender, community, caste & religion.

- Personality : Concept and types of personality, Factors responsible for shaping it. Its measurement.

- Intelligence : Concept, Theories and its measurement. Multidimensional Intelligence. Its implication.

  •  

- Understanding diverse learners : Backward, Mentally retarded, gifted, creative, disadvantaged and deprived, specially abled .

- Learning Difficulties.

- Adjustment : Concept and ways of adjustment. Role of teacher in the adjustment.

  •  

- Teaching learning process, Teaching learning strategies and methods in the context of National Curriculum Framework 2005.

- Meaning and purposes of Assessment, Measurement and Evaluation. Comprehensive and Continuous Evaluation. Construction of Achievement Test.

- Action Research.

- Right to Education Act 2009 (Role and Responsibilities of Teachers)

 


 

पाठ्यक्रम 
शिक्षक पात्रता परीक्षा (टेट)
प्रश्न पत्र  I

(उस व्यक्ति के लिए जो कक्षा 1 से 5 तक का शिक्षक बनना चाहता है )
 (V) पर्यावरण अध्ययन 

(प्रश्न पत्र के इस भाग में 30 अंकों के 30 बहुविकल्पी प्रश्न होंगे।) 

 

  •  

परिवार - आपसी संबंध, एकल एवं सयुक्त परिवार, सामाजिक बुराईयां (बाल विवाह, दहेज प्रथा, बालश्रम, चोरी), दुर्व्यसन (नषाखोरी, धूम्रपान) और इनके व्यक्तिगत, सामाजिक एवं आर्थिक दुष्परिणाम।
वस्त्र एवं आवास- विभिन्न ऋतुओं मे पहने जाने वाले व वस्त्र एवं आवास- स्त्र, घर पर वस्त्रो का रख-रखाव, हस्त करघा तथा पावरलूम, जीव जंतुओं के आवास, विभिन्न प्रकार के मानव-आवास; आवास और निकटवर्ती स्थानों की स्वच्छता, आवास निर्माण हेतु विभिन्न प्रकार की सामग्री। 

  •  

व्यवसाय - अपने परिवेश के व्यवसाय (कपडे सिलना, बागवानी, कृषि कार्य, पशुपालन, सब्जीवाला आदि), लघु एवं कुटीर उद्योग, राजस्थान राज्य के प्रमुख उद्योग, उपभोक्ता संरक्षण की आवश्यकता, सहकारी समितियांँ।
सार्वजनिक स्थल एवं संस्थाएं - सार्वजनिक स्थल जैसे विद्यालय, चिकित्सालय, डाकघर, बस स्टैण्ड, रेलवे स्टेशन ; सार्वजनिक संपत्ति (रोड लाइट, सड़क, बस, रेल, सरकारी इमारतें आदि); विद्युत और जल का अपव्यय; रोजगार नीतियाँय
पंचायत, विधानसभा और संसद की सामान्य जानकारी।
हमारी सभ्यता और संस्कृति - मेले एवं त्यौहार, हमारी सभ्यता और संस्कृति - राष्ट्रीय पर्व, राजस्थान राज्य की वेषभूषा, खान-पान और कला व क्राफ्ट; राजस्थान के पर्यटन स्थल; राजस्थान की प्रमुख विभूतियां। 

  •  

परिवहन और संचार - यातायात और संचार के साधन, सड़क पर चलने और यातायात के नियम; संचार साधनों का जीवन शैली पर प्रभाव।
अपने शरीर की देख-भाल - शरीर के बाह्य अंग और उअपने शरीर की देख-भाल - नकी साफ-सफाई, शरीर के आंतरिक तंत्रो  की सामान्य जानकारी, संतुलित भोजन की जानकारी और इसका महत्व; सामान्य रोग (आंत्रशोथ, अमीयोबायोसिस, मेटहीमोग्लोबिन, एनिमिया, फ्लुओरोसिस, मलेरिया, डेंगू) उनके कारण और बचाव के उपाय, पल्स पोलियो अभियान।
सजीव जगत - पादपों और जंतुओं के संगठन के स्तर, सजीव जगत - जीवों में विविधता, राज्य पुष्प, राज्य वृक्ष, राज्य पक्षी, राज्य पशु; संरक्षित वन क्षेत्रों (राष्ट्रीय उद्यान, अभयारण्य, बाघ संरक्षित क्षेत्र, विश्व धरोहर) की जानकारी य पादपों तथा जंतुओं की जातियों का सरक्षण य खरीफ और रबी की फसलों की जानकारी।

  •  

पदार्थ एवं ऊर्जा - पदार्थों के सामान्य गुण (रंग, अव पदार्थ एवं ऊर्जा - स्था, तन्यता, घुलनषीलता) विभिन्न प्रकार के ईंधन, ऊर्जा के विभिन्न रूप और इनका एक दूसरे में रूपांतरण; दैनिक जीवन में ऊर्जा के उपयोग, प्रकाश के स्रोत, प्रकाश के सामान्य गुण। वायु, जल, वन, नमभूमि और मरूस्थल की मूलभूत जानकारी य विभिन्न प्रकार के प्रदूषण, राजस्थान के नवीकरणीय तथा अनवीकरणीय संसाधन और इनके संरक्षण की अवधारणा, मौसम और जलवायु  जल चक्र।

  •  

- पर्यावरण अध्ययन के क्षेत्र एवं संकल्पना।
- पर्यावरण अध्ययन का महत्व, समाकलित पर्यावरण अध्ययन
- पर्यावरण अध्ययन, पर्यावरण शिक्षा के अधिगम सिद्धान्त
- विज्ञान एवं सामाजिक विज्ञान के साथ अर्न्तसम्बन्ध एवं क्षेत्र
- संकल्पना प्रस्तुतीकरण के उपागम
- क्रियाकलाप

  •  

- प्रयोगात्मक/प्रायोगिक कार्य
- चर्चा
- समग्र एवं सतत मूल्यांकन
- शिक्षण सामग्री/सहायक सामग्री
- शिक्षण की समस्याए

 



 

Syllabus

Teacher Eligibility Test (TET)

Paper I

( For a person who intends to be a Teacher for Classes I to V)

(v) Environment Studies

(30 Multiple Choice Questions of 30 Marks will be asked from this part of the Question Paper)

 

  •  

Family - Personal relationships, nuclear and joint families, social abuses (child marriage, dowry system, child labour, theft); addiction (intoxication, smoking) and its personal, social and economical bad effects.

Clothes and Habitats - Clothes for different seasons; maintenance of clothes at home; handloom and powerloom; habitats of living beings, various types of houses; cleanliness of houses and neighbouring areas; Different types of materials for building houses.

  •  

 Profession - Profession of your surroundings (stitching clothes, gardening, farming, animal rearing, vegetable vendor etc.), small and cottage industries; major industries of Rajasthan State, Need for consumer protection, co-operative societies.

Public places and Institutions - Public places like school, hospital, post office, bus stand, railway station; Public property (street light, road, bus, train, public buildings etc.); wastage of electricity and water; employment policies; general informations about Panchayat, legislative assembly and parliament.

Our Culture and Civilization - Fairs and festivals, National festivals; Dresses, food-habits and art and craft of Rajasthan; Tourist places of Rajasthan; Great personalities of Rajasthan.

  •  

Transport and Communication - Means of transport and communication; Rules for pedestrians and transport; Effects of means of communication on the life style.

Personal Hygiene - External parts of our body and their cleanliness; general information about the internal parts of the body; Balance diet and its importance; Common diseases (gastroenteritis, amoebiosis, methaemoglobin, anemia, fluorosis, malaria, dengue.) their causes and methods of prevention; Pulse Polio campaign.

Living Beings- Levels of organisation of plants and animals, diversity of living organisms, state flower, state tree, state bird, state animal; knowledge of reserve forest and wild life (national parks, sanctuaries, tiger reserve, world heritage), conservation of species of plants and animals, knowledge of Kharief and Rabi crops.

  •  

 Matter and Energy - Common properties of substances (colour, state, ductility, solubility) various types of fuels; types of energy and transformation of one form into another; Applications of energy in daily life, sources of light, common properties of light. 

- Basic knowledge of air, water, forest, wetlands and deserts; different kind of pollution, renewable and nonrenewable resources of energy in Rajasthan and concept of their conservation; weather and climate; water cycle.

  •  

-  Concept and scope of Environment Studies.

-  Significance of Environment Studies, Integrated Environment Studies.

 -  Environmental Studies & Environmental Education learning Principles.

- Scope & relation to Science & Social Science Approaches of presenting concepts

-  Activities

  •  

-  Experimentation/Practical Work 

-  Discussion Comprehensive and Continuous

-  Evaluation Teaching material/Aids

-  Problems of Teaching

Subscribe via Email